Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Julnummer av Inblick i Trons Värld!


Julsäsongen för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Julnumret innehåller ​​sju ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar jul och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV jul 2019_Framsida hemsida

Jul 2019

Nu finns julnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Maria som förlät sin förgripare, Josef som var pokerproffs och Kiaan Malek som blev frälst i en fyllecell är bara tre exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      


ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Nu finns sommarnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      



      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram



      
20 feb, 2020
13 feb, 2020

Tysk tidning köpt av föredetta Stasi-medarbetare

Ruben Agnarsson | 10 jan , 2020
I mitten av 1990-talet fick flera medarbetare på Berliner Zeitung som samarbetat med Stasi sluta. Nu avslöjas att tidningens nye ägare var inofficiell medarbetare åt Stasi.
Tysk_tidning_kopt_av_foredetta_Stasi-medarbetare
IT-entreprenören och multimiljonären Holger Friedrich, som nyligen köpte den tyska tidningen Berliner Zeitung, arbetade som en inofficiell medarbetare för Stasi under kodnamnet ”Peter Bernstein”.
Under sin treåriga militärtjänst i DDR:s armé Nationale Volksarmee (NVA) rapporterade Holger Friedrich om kollegor och ifrågasatte dem ibland kraftigt, rapporterar den tyska söndagstidningen Welt am Sonntag, med huvudkontor i Berlin.
Welt am Sonntag har begärt ut dokument från Stasi-arkvien, som gjort 80 sidor tillgängliga från den fil som finns om Holger Friedrich och som ursprungligen omfattar cirka 125 sidor. Offentliggjorda handlingar visar att Holger Friedrich träffade Stasi-officerare för konspiratoriska möten från december 1987 till februari 1989.
Holger Friedrich försvarar sitt engagemang med att han befann sig i en nödsituation och hotades med fängelse om han inte samarbetade.

Tysk journalistskandal

För knappt fem år sedan avslöjade den tyska morgontidningen Bild att en rad medarbetare i det tyska journalistförbundet var tidigare Stasi-medarbetare.  Klaus-Peter Voigt, vice ordförande för förbundet i delstaten Sachsen-Anhalt, var heltidsanställd Stasi-medarbetare från 1974 till 1976. Efter att han lämnade sin anställning blev han 1981 inofficiell medarbetare för Stasi.
Under kodnamnet ”Peter Luther” utförde han ”operativa uppdrag” i Polen och rapporterade om oppositionella polska bekanta. I DDR spionerade ”Peter Luther” på kyrkodiskussionsgrupper och på medlemmar i de tyska kristdemokraterna, CDU.
Även Wolfgang F. Salzburg, kassör för det tyska journalistförbundet i delstaten Sachsen-Anhalt, rapporterade konspiratoriskt till Stasi från 1976 till 1989 under täcknamnet ”Rainer Schütze”.
Och rådgivande styrelseledamoten Jörg Bönisch, som avgick på grund av oenigheter med det federala förbunde, var en inofficiell Stasi-medarbetare med kodnamnet ”Andy”.
Även Michael Schlutter, ordförande för journalistförbundet i Thüringen, rapporterade till Stasi under sin militärjänst, om än motvilligt, enligt uppgifter i Stasi-arkivet.

Spionerade på svensk

Även vice ordföranden för journalistförbundet i Sachsen och tidigare journalistikprofessorn Heinz Halbach spionerade, bland annat på journalister i Polen och Rumänien och fick kontantpremier från Stasi. Heinz Halbach hade kodnamnet ”Taube”.
Redaktören Axel Seitz på det tyska tv- och radiobolaget NDR rapporterade till Stasi från mars 1985 till 1986.
En kvinnlig förtroendevald i Journalistförbundet i Berlin-Brandenburg spionerade för Stasi under täcknamnet ”Helene”. Hon rapporterade fram till 1985, bland annat om den svenska ambassadören för DDR och om reportrar på den västtyska tidningen Stern.
– Det är första gången jag hör det. Jag vet att det fanns en medarbetar på ambassaden som hade en kontakt som i sin tur rapporterade till Stasi. Men det här kände jag inte till, säger förre DDR-ambassadören Henrik Liljegren till Inblick.
Liljegren var ambassadör i DDR från år 1985 till september 1989.

Svenskt intresse begränsat

I Sverige har intresset för journalisters samarbete med Stasi varit begränsat, trots att nio av de 57 svenskar som finns med på Säpos lista över personer som samarbetade med Stasi är journalister.
Uppgiften framkommer i forskaren Birgitta Almgrens bok ”Inte bara spioner” som kom ut 2011.
Statistiken bekräftar att journalister var en prioriterad grupp för DDR och dess beryktade säkerhetstjänst.
Uppgifterna i boken ”Inte bara spioner” är en bekräftelse på att journalister som Flemming Sørensen på Jyllandsposten i Danmark och Stein Viksveen på Stavanger Aftenblad i Norge - som både erkänt att de försett Stasi med hemlig information – inte var några skandinaviska undantag.
Almgren konstaterar att från inget annat nordiskt land kom så många Stasirapporter: Från 60-talet och framåt finns 2 919 rapporter från Sverige registrerade i Stasis datasystem SIRA.

Cats Falck

En av de svenskar som finns med på den svenska Stasi-listan, Björn Jensen, var journalist och knuten till det socialdemokratiska partiet, till Socialistinternationalen och till Bommersvik.
Två veckor före Palme-mordet lämnade Björn Jensen, som hade täcknamnet König, den rapport som Stasi klassade som mest betydelsefull av Königs samtliga rapporter.
Den svenska tv-journalisten Cats Falck har också en Stasi-koppling. Cats Falck arbetade med ett avslöjande om Bofors vapensmuggling till DDR när hon och hennes väninna Lena Gräns försvanni mitten av 1980-talet. De hittades senare döda i en bil i Hammarby kanal.
Enligt en artikel i Berliner Zeitung i oktober 2007 mördades de båda kvinnorna av ett dödskommando från DDR. En man hade då gripits, men mannen dömdes inte för mordet.
Den svenska polisen har fått kritik för sin passivitet.
I oktober 2009 avslöjade Expressen Säpo-dokument som visade att IB-avslöjaren och författaren Jan Guillou under slutet av 1960-talet lät sig värvas som hemlig agent av sovjetiska säkerhetstjänsten KGB.

Hemliga möten

Guillou hade under fem års tid hemliga möten med bland andra den sovjetiska KGB-officeren Jevgenij Gergel.
– Jag fick betalt och fick skriva på kvitton, sade Jan Guillou till Expressen.
Stasi-experten Svante Winqvist arbetade på 1970-talet inom militära underrättelsetjänsten med att avslöja sovjetisk infiltration. Han menar annars att det finns en sorts outtalad tystnadsplikt i den svenska journalistkåren när det gäller journalisters samarbete med den beryktade säkerhetstjänsten i DDR.
– Den vänsterjournalistiska utgångspunkten är att sanningen utgörs av det som gynnar den egna klasståndpunkten. Därför uppmärksammas ingenting som riktar sig mot denna ståndpunkt. Det är ju empiriskt konstarat, säger han till Inblick.
– Jag drabbades själv av den, när Olle Wästberg i egenskap av ordförande i Sveriges Radio gick ut i ett meddelande som undergrävde mig som uppgiftslämnare.
Bakgrunden var SR-medarbetaren Jan Mosander och hans kollega Erik Ridderstolpe ville ha en hearing om IB-affären i P1, vilket stoppades av radioledningen.
​RUBEN AGNARSSON
ruben@inblick.se