Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Julnummer av Inblick i Trons Värld!


Julsäsongen för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Julnumret innehåller ​​sju ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar jul och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV jul 2019_Framsida hemsida

Jul 2019

Nu finns julnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Maria som förlät sin förgripare, Josef som var pokerproffs och Kiaan Malek som blev frälst i en fyllecell är bara tre exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      


ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Nu finns sommarnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      



      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram



      
10 jan, 2020

Europeisk bönefrukost i Bryssel växer

Lennart Sacrédeus | 12 dec , 2019
European Prayer Breakfast arrangerades i Bryssel 3-5 december och samlade kristna från Europas alla hörn. Pastorn Carlton Deal var primus motor och koordinerade eventet. Bland medarbetarna fanns också svenska Marie Bengtsson Bennet.
Europeisk_bonefrukost_vaxer
Tillsammans med en bred krets av medarbetare som europaparlamentariker och frivilliga genomförde Carlton European Prayer Breakfast (EPB) som samlade 400 deltagare i EU-parlamentet. Själva frukosten var på onsdagsmorgonen, men de omkringliggande programmen täckte tre dagar. 
Carlton bor i Bryssel, men är uppvuxen i Virginia Beach på den amerikanska östkusten. Han har varit verksam i EU:s inofficiella huvudstad i 25 år inom ramen för sin församling och det sociala projektet ”Serve the city” (”Tjäna staden”). 
En av de som hjälpte till var från Sverige. Marie Bengtsson Bennet, bördig från småländska Skillingaryd, gift med en irländsk läkare och bosatt i Bryssel sedan flera år tillbaka. Hon gladdes över arrangemanget och över att få möta kristna från olika delar av Europa, inklusive  hemlandet Sverige.
– Jag hjälper till med sociala insatser för ensamma, äldre, hemlösa och andra som har det svårt inom ramen för Serve the city här i Bryssel, berättar Marie och uttrycker förhoppningar om att kunna etablera en kristen Serve the city–verksamhet även i Sverige, gärna i Malmö.
– Vi behöver finna det rätta lokala ledarskapet i Malmö, fortsätter hon.

Nytt rekord

Hennes pastor Carlton Deal tillägger:
– Ja, det är det vi söker. När vi nu samlas för 22:a gången kan vi glädjande nog konstatera att de 400 deltagarna innebär ett nytt rekord. 
– Man kan undra varför vi har vuxit, men många pekar på värmen i att möta andra kristna från Europas alla hörn. De berättar om en värme man vill återvända till år efter år med personen Jesus i centrum som vår förebild och hopp för ett bättre samhälle, ett bättre Europa, säger Carlton Deal.
Under årens lopp har Europeiska bönefrukosten utvecklats och delvis bytt skepnad. Numera ingår sång och körinslag som självklara delar, likaså mottagningar kvällen innan, seminarium och middag på själva huvuddagen, första onsdagen i december, samt en allt mer populär utflykt till stämningsfulla julmarknaden i den tyska småstaden Merode nära Köln.
Även engagerade kristna personligheter inom europeisk adel och kungligheter – som prins Nikolaus av Lichtenstein och belgisk–tyska prinsfamiljen Merode – har genom åren stött Europeiska bönefrukosten genom att bjuda in deltagare till sina hem.

Förebild från USA 

Året var 1998 när den första Europeiska bönefrukosten (European, Prayer Breakfast, EPB) arrangerades i Europaparlamentet i Bryssel. 
Förebilden hämtades från den betydligt större amerikanska nationella bönefrukosten, National Prayer Breakfast, i huvudstaden Washington, D.C., allt i syfte att föra samman framför allt Jesustroende förtroendevalda – men även politiska medarbetare och tjänstemän, militärer samt näringslivsföreträdare – genom att bygga tillitsfulla relationer baserade på en personlig kristen tro med Jesus Kristus som förebild.
I den amerikanska huvudstaden samlas år efter år i början av februari runt 3.000 deltagare på ett stort hotell, däribland en stor andel av bekännande kongressledamöter och senatorer samt Förenta Staternas president allt sedan dåvarande innehavaren av Vita huset, Dwight D. Eisenhower, för runt 65 år sedan.
Den europeiska motsvarigheten i Bryssel har efter en trevande start vuxit och lett till avknoppningar runtom i vår världsdel. Idag samlas årligen 23 nationella bönefrukostar i olika europeiska länder, de senaste i Finland och Kroatien. Trots att det svenska riksdagsåret traditionellt inleds med en gudstjänst i närvaro av kungaparet och statsministern i Storkyrkan i Stockholm finns inte riksdagen med bland de 23 parlament i Europa som har en nationell bönefrukost.
De stora och ofantliga blodiga terrorattentaten i Paris och Bryssel för fyra år sedan gjorde att Europeiska bönefrukosten fick delas upp på två olika lokaler i Bryssel, detta av säkerhetsskäl.
LENNART SACRÉDEUS

Europeiska bönefrukosten i Bryssel

Weimers (SD) ende svenske EU–ledamoten på plats 

Ende svenske EU–parlamentariker på plats vid arrangemangen kring den stora europeiska bönefrukosten, EPB, i Bryssel i år var nyvalde Charlie Weimers (SD) från Hammarö söder om Karlstad samt stabschef 2014–2018 hos dåvarande kristdemokratiske EU–ledamoten Lars Adaktusson.

Genom åren har annars just svenska kristdemokratiska europaparlamentariker aktivt funnits med som inbjudare till EPB sedan 1999.
Det är en etablerad tradition som i varje fall 2019 de nyvalda KD–ledamöterna Sara Skyttedal (konverterad katolik) och David Lega (med judisk bakgrund) denna gång avstod ifrån.
Såväl vid bjudningen kvällen innan frukostmötet hemma hos det aktivt kristna belgisk–tyska prinsparet Merode i deras 1600–talsslott öster om Bryssel, som vid EPB–lunchen dagen efter, fick den 37–årige tidigare KDU–ordföranden och numera sverigedemokraten Charlie Weimers förtroendet att tala till de församlade – och leda i förbön: 
– Bönefrukosten är ett tillfälle att få lugn och stillhet, att hämta kraft för kommande dagars arbetsuppgifter, poängterade Charlie Weimers, sedan några år tillbaka katolik efter att tidigare tillhört evangelisk–lutherska Svenska kyrkan.
Personligt berättade han att filosofiska argument varit viktiga i hans eget fall att finna en bärande kristen tro.
Vid bordsbönen till bönefrukostens middag inne i Europaparlamentet på onsdagen lyfte Weimers särskilt upp förföljda kristnas utsatthet och öde.
Weimers knöt också an till sin tidigare chef i KD Lars Adaktusson att bjuda in ett tiotal svenska kristna gäster till Europeiska bönefrukosten i Bryssel. 
Mest känd i de troendes led denna gång var musikern Ulf Christiansson från kristna hårdrockbandet Jerusalem,  far till sverigedemokratiske riksdagsledamoten i arbetsmarknadsutskottet Alexander Christiansson, också han på plats.
Deltog från Sveriges riksdag gjorde dessutom SD–företrädarna Aron Emilsson (med i nationella kyrkostyrelsen i Svenska kyrkan) och Julia Kronlid (andre vice partiordförande).
​LENNART SACRÉDEUS
redaktionen@inblick.se​