Navigera till koncernens hemsidor
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida
Christian-Mölk-1

CHRISTIANS BLOGG

Res dig

Christian Mölk | 07 sep, 2020
Christian MölkI mitt arbete som pastor och förkunnare av Guds ord ägnar jag en del tid åt att studera Nya testamentets grekiska grundtext. Titt som tätt händer det att den helige Ande lyser på särskilda ord som plötsligt får en djupare mening. Exempelvis när jag häromsistens läste Markusevangeliet och ständigt stötte på det grekiska ordet "egeiro", som kan översättas till "res dig", "ställ dig upp" eller "uppstå".

I Markusevangeliet är det tydligt att Jesus har bråttom. Han skyndar till Jerusalem för att dö på korset och på så sätt erbjuda frälsning till alla människor. Men på vägen dit stannar han till vid ett antal olika personer och "reser" dem upp.

Först besöker han Petrus sjuka svärmor. Hon har feber och ligger till sängs. Jesus tar hennes hand och "reser" henne upp från hennes sjukbädd. Jesus helar henne och hon börjar betjäna honom som respons. Jesus föregår med gott exempel genom att besöka människor som är sjuka och hjälpa dem att bli friska.

Sen går Jesus vidare och möter en lam man som är en syndare. Hur vet jag att han är en syndare? Jo, för att det första Jesus säger till honom är: "Mitt barn, dina synder är förlåtna." Sen reser Jesus honom upp och säger åt honom att gå hem. Jesus hjälpte honom upp ur det han var fast i, både förlamningen och synden. Att varken blunda eller döma, utan istället erbjuda förlåtelse, det är den kristna vägen.

Nästa person Jesus reser upp är en demon-besatt pojke. Hans pappa kommer till Jesus med barnet och ber om Jesu hjälp. Jesus svarar: "Allt är möjligt för den som tror." Sen driver Jesus ut demonen ur pojken, som faller ihop våldsamt på marken som vore han död. Men Jesus tar hans hand och reser upp pojken till ett nytt liv i frihet. Att hjälpa en medmänniska som sitter fast i något som skadar, men som man inte själv kan ta sig ur, kanske ett missbruk, det är verkligen en god gärning.

Jesus går vidare och kommer till Bartimeus, en blind tiggare. När han sitter vid vägen och får höra att Jesus är i närheten ropar han på honom och ber om förbarmande. När Jesus kallar på honom reser hans vänner honom upp ur fattigdomen, han lämnar sin mantel, symbolen för hans gamla liv som tiggare, får sin syn tillbaka och börjar sen följa Jesus på vägen.

Till sist kommer Jesus fram till Jerusalem och dör på korset. Men där slutar inte Markusevangeliet. Nej, till allas förvåning reser Jesus upp sig själv från döden; han uppstår! Och sen kallar han sina lärjungar, dvs. alla vi som tror på Jesus, att gå i hans fotspår. Att bli det "uppresta" folket, att resa människor upp ur det de sitter fast i, vare sig det är sjukdom, synd, missbruk eller fattigdom

Jag tror vi alla kan lära mycket av Jesus. Bli inspirerade av hans medmänsklighet, resa oss upp ur vår bekvämlighet och var och en hjälpa våra medmänniskor. Alla kan inte hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon.

Christian Mölk, pastor i Pingstkyrkan i Härnösand

Namn har betydelse

Christian Mölk | 26 jun, 2020

Innan mina föräldrar fick barn bestämde de sig för att deras förstfödda son skulle heta "Christian", för han skulle de ge till Gud. Mitt namn betyder kort och gott "kristen" och det passar ju rätt så bra med tanke på att jag har vigt mitt liv åt att tjäna Herren.

Mina närmaste kallar mig för "Chrille". Det har de alltid gjort sen vi var små. Men eftersom jag har flyttat runt mycket är det bara östgötarna som kallar mig så.

I lumpen kallade några mig för "Jesus" eftersom jag pratade så mycket om Jesus hela tiden. Jag var både stolt och besvärad över att kallas så. Stolt för att det finns inget namn jag håller så kärt som det namnet. Men besvärad att folk jämförde mig med min Mästare. Jag är ingenting jämfört med honom.

När Gud talade till mig för första gången sa han bara ett enda ord: "Christian". Jag blev helt paff. Han visste vad jag hette. Han vet vem jag är. Han känner mig vid namn. Han vill mig väl och har en plan för mitt liv. Allt det rymdes i ordet "Christian".

Namn har betydelse. Gud känner även ditt namn. Han älskar dig och har ända sedan du låg i din mammas mage haft en plan för ditt liv. Be så ska du få, sök så ska du finna.

"Hör på mig, ni kustländer, lyssna, ni folk som bor i fjärran! Herren kallade mig redan i moderlivet, han nämnde mitt namn redan i min mors sköte." (Jesaja 49:1)

Är gudstjänsten det viktigaste?

Christian Mölk | 17 jun, 2020

Nu när vi kristna på grund av corona tvingas pausa mycket av vår verksamhet och inte kan träffas som vanligt, så är det inte fel att stanna upp och reflektera teologiskt på vad som egentligen är viktigast för oss.

Det som de flesta kyrkor har fokuserat på är att skapa livestreamade gudstjänster. När allt kommer omkring så verkar det vara detta som är det viktigaste och mest centrala för oss. Gudstjänsten.

Jag älskar att fira gudstjänst, predika, sjunga lovsång och möta församlingen. Jag missar aldrig frivilligt en gudstjänst. Men när jag läser Bibeln så ser jag att även om gudstjänsten är viktig, så är den inte nödvändigtvis det viktigaste.

Exempelvis. Hur ofta gick egentligen Jesus på gudstjänst? Ja, förmodligen varje sabbat. Men det står inte så mycket om det. Och när det väl står att han var i synagogan, så är han mest irriterad på fariseerna för att de håller på att tjafsa om religiösa ceremoniella saker.

När jag läser Bibeln är det för mig tydligt att Jesus inte kom för att starta en ny religion som kretsar kring en ceremoni en gång i veckan. Jesus verkar faktiskt, ironiskt nog, väldigt ointresserad av religiösa ting.

Det som Jesus verkligen är intresserad av är att resa upp människor från det de är fast i. Synagogbesöken är bara tillfälliga stopp i hans egentliga uppdrag, att resa upp syndare, sjuka, demonbesatta och utstötta och ge dem räddning och ett nytt liv som hans efterföljare.

Det som framförallt upptar Jesu tid och energi, är att erbjuda goda nyheter till syndare, sjuka och utstötta. Att ge nedtryckta människor ett upprätt liv. Jesus reser upp de nerbrutna och erbjuder syndernas förlåtelse och frälsning för de som tror på honom. Till de som redan anser sig vara rättfärdiga predikar Jesus att han kommer med någonting nytt, och att de måste ödmjuka sig.

Det är vad jag tror att det kristna livet egentligen handlar om. Att leva ett liv i Jesu efterföljd. Att ge goda nyheter till nedtryckta människor. Att resa dem upp. Gudstjänsterna är en paus där vi kan hämta kraft och fylla på, så att vi se kan gå ut i världen igen och göra det viktigaste, nämligen att fortsätta sprida de goda nyheterna.

Vad tycker du? Vad är det viktigaste och mest centrala i den kristna tron?

Be the Change You Wish To See in the World

Christian Mölk | 20 apr, 2020

Häromdagen träffade jag en man som inte ätit på tre dagar. Han fick ett mål mat i kyrkan och pengar från en medmänniska. Genom en vänlig handling förändrades hans situation från svält till hopp.

I kristider är det lätt hänt att de allra mest utsatta hamnar mellan stolarna. Hemlösa papperslösa har det riktigt tufft just nu. Medan de väntar på att utvisas till krig och förföljelse får de inga bidragspengar, ingen bostad, och har inte tillgång till vård på samma sätt som vi andra. Men väntan kan bli lång eftersom det just nu inte går att utvisa på grund av corona.

Jag tänker också på alla de unga ensamkommande som inte vet hur framtiden ska bli. De har nu levt i Sverige en stor del av deras liv. Samtidigt som det råder brist på arbetskraft inom många yrken så vill Sverige utvisa många av dem. Hur går det ihop?

"Allt är möjligt för den som tror" sa Jesus. Jag tror att det är möjligt att skapa ett generöst och välkomnande samhälle som är öppet för alla som vill skapa sig ett bättre liv och är beredda att jobba hårt för att åstadkomma det. Genom en vänlig handling i taget, så kan vi förändra inte bara en människas situation, utan hela samhället.

“Be the Change You Wish To See in the World.” -Mahatma Gandhi

Never Waste a Good Crisis

Christian Mölk | 13 apr, 2020

“Never Waste a Good Crisis,” lär Winston Churchill ha sagt när han i slutet av Andra världskriget var på Yalta och formade en osannolik allians med USA och ryssarna. Alliansen ledde till seger över Hitler och skapandet av Förenta Nationerna. Kreativ handlingskraft mitt i en kris kan leda till nya, hittills otänkbara, möjligheter.

Vi befinner oss just nu i en coronapandemi. Vi tvingas isolera oss, stänga ner våra kyrkor och ser våra medmänniskor bli sjuka och en del dö. Det finns ingenting positivt i detta. Men det kan leda till kreativ handlingskraft mitt i en kris. Det kan leda till nya, hittills otänkbara, möjligheter. Låt mig dela några tankar:

1) Vi får mer tid hemma. Vi kan äntligen starta den där bibelläsningsplanen som vi funderat på. Vi kan spendera mer tid med familjen. Vi kan ta uppfriskande bönepromenader i skogen.

2) Vi kliver ut på den digitala arenan. När vi inte kan fira gudstjänst tillsammans går det med dagens teknik ganska enkelt att fixa så att gudstjänsten sänds från kyrkan till hemmen. Det blir naturligtvis inte lika bra som en vanlig gudstjänst, men det får positiva sidoeffekter. Just nu översvämmas Facebook av pastorer som predikar digitalt till sina församlingar. Det leder till att enormt många fler lyssnar än som normalt sett hade kommit till kyrkan om det inte vore för coronapandemin. Jag skulle vilja uppmana dig till att också ge dig ut i sociala medier och vittna. Låt oss ta tillfället i akt och sprida evangelium!

3) Våra äldre sitter ensamma och isolerade i sina lägenheter. Detta skapar möjligheter för oss alla att visa medmänsklighet. Låt oss passa på att bry oss om varandra. Ring runt och fråga hur det är och om du kan hjälpa till med något. På så sätt ökar kärleken och omsorgen i vårt samhälle ett telefonsamtal i taget.

4) Coronaviruset bryr sig inte om våra nationella gränser, alla länder drabbas. Det är dags för oss att inse att vi är en värld och att alla vi människor hör ihop. Nu när det på grund av stängda gränser inte går att utvisa flyktingar så borde vi i anständighetens namn visa medmänsklighet och erbjuda alla människor som är här en möjlighet att få stanna. Ingen människa är illegal och alla har rätt att få leva i frihet, göra rätt för sig och få möjligheten att delta i samhället på samma villkor som alla vi andra.

Det kommer en tid då allt återgår till det normala. Det kommer en framtid då vi kommer att prata om "coronakrisen" i dåtid. Vad kommer vi då att minnas från den här tiden? Jo, förhoppningsvis att vi fick en starkare relation med vår Herre, att vi spred evangelium både genom ord och handling, och att vi visade solidaritet över gränserna.

Eller som Winston Churchill sa: “Never Waste a Good Crisis”. 

Flyktingkrisen

Christian Mölk | 03 mar, 2020

Enligt internationell forskning kommer antalet flyktingar i världen öka enormt med tiden. Idag finns det enligt UNHCR cirka 70 miljoner flyktingar. Enligt International Bar Association, uppskattas det bli 200 miljoner klimatflyktingar år 2050 och enligt Cornell University kan 2000 miljoner människor, dvs. 2 miljarder, bli klimatflyktingar år 2100 pga. stigande havsnivåer.

Mot denna bakgrund bör alla rika länder i världen fundera på hur vi på bästa sätt kan hjälpa de människor som hamnar på flykt. Sen flyktingkrisen 2015 har vi haft 5 år på oss att fundera.

Men under dessa år har Socialdemokraterna gått från Stefan Löfvens "Mitt Europa bygger inga murar" till "Antalet asylsökande ska bli rejält många färre". Och Moderaterna har gått från Fredrik Reinfeldts "Öppna era hjärtan" till Ulf Kristerssons "Stärk gränsen!"

Istället för att samtala om hur vi bäst hjälper människor på flykt tävlar politikerna nu om hur vi bäst UNDVIKER att hjälpa människor på flykt. Istället för att komma med förslag om hur vi som ett rikt land kan bidra till en bättre värld, så tävlar politikerna i vem som är bäst på att stoppa flyktingar och stänga gränsen.

Med tanke på hur utvecklingen kan bli, så tycker jag det är bättre att alla länder hjälps åt än att vi i Sverige stänger in oss i vår bubbla och tror att allt går över om ett par år. Om det blir så som forskarna säger kommer det snarare att bli värre än vad det är nu. Och vem vet, kanske drabbas Sverige av en oväntad olycka och det är vi svenskar som tvingas på flykt. Lika bra att redan nu börja behandla andra så som vi själva skulle vilja bli behandlade.

Ekumenik och Andens enhet

Christian Mölk | 27 feb, 2020
"Ekumenik" är ett grekiskt ord ("oikoumenikos"), som typ betyder "världsvid" eller "som rör den bebodda jorden". Ordet kommer från det grekiska ordet "oikos", som betyder "hus" eller "hushåll". Ordet "ekumenik" används för att beskriva den strävan som finns bland många kristna att nå en synlig enhet och försoning mellan olika kyrkosamfund, att få alla kristna in under samma "hustak" så att säga.

Ordet "ekumenik" finns så vitt jag vet inte i Bibeln. Däremot skriver Paulus om "Andens enhet" i Ef 4:3 och Jesus ber att vi kristna ska vara "ett" i Joh 17:

“Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band.” (Ef 4:3)

“Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett.” (Joh 17:11b)

Det grekiska ordet för "Andens enhet" är "henotes ho pneuma" och betyder i enkla ordalag "ett i Anden". På samma sätt som att Fadern, Sonen och Anden är "ett", och två gifta personer är "ett", så vill Gud att vi kristna ska vara "ett".

Så som jag tolkar Bibeln är inte denna "enhet" nödvändigtvis per automatik en "organisatorisk" enhet. På samma sätt som ett gift par kan vara osams trots att de formellt sett är gifta, så kan två olika kyrkor ha "ekumenik", men inte nödvändigtvis ha "enhet".

Jag tycker alltså det är viktigt att skilja på "Andens enhet" och "ekumenik", det är inte nödvändigtvis samma sak. Andens enhet skapas av den helige Ande och ekumenik är en mänsklig strävan att nå olika former av enhet. Ekumenik kan leda till Andens enhet, exempelvis genom att den helige Ande manar kristna att förenas i bön med Jesus i centrum. Men ekumenik kan också leda till en mänsklig oandlig enhet, där den synliga organiserade enheten sker på bekostnad av Guds ord.

Så om ekumenik innebär att olika kyrkor möts för att exempelvis be för sin stad, läsa Guds ord och fira nattvard tillsammans, då leder det till Andens enhet och är något väldigt positivt. Eller om ekumenik innebär att olika samfund möts för att diskutera hur man tillsammans kan hjälpa utsatta grupper i samhället, då är det också något väldigt positivt.

Men om ekumenik innebär att göra avkall på bibliska sanningar (som t.ex. troendedopet, endast Jesus är Herre, evangelisation, etc), i syfte att sudda ut gränser mellan olika samfund och forma en urvattnad gemensam nämnare, då är ekumenik något väldigt negativt.

Så om ekumenik är bra eller dåligt beror alldeles på hur man jobbar med ekumeniken, så som jag ser det.

Mitt rike är inte av den här världen

Christian Mölk | 12 feb, 2020

"Mitt rike är inte av den här världen", svarade Jesus när Pontius Pilatus frågade varför de judiska översteprästerna hade överlämnat honom till en romersk ståthållare till att dömas till döden.

När vi kristna drabbas av hat och hot för att vi försöker följa Jesus i ord och handling, så är det viktigt att förstå att vi tjänar ett annat rike än det vi lever i.

Vi bor i "Sverige", men vi tillhör "Guds rike". Vi kristna har vårt medborgarskap i "himlen" och lever som "främlingar" och "flyktingar" här i Sverige. Vi gör vårt bästa för att det samhälle vi lever i ska bli så bra som möjligt, men vårt hjärta tillhör himmelriket.

Det är därför vi exempelvis gärna tjänar som sjukvårdare men inte soldater. Vi vill gärna hjälpa och vårda, men vi varken dör eller dödar för Sverige. Det är också därför som vi gärna lyder landets lagar, men samtidigt är medvetna om att det finns en högre lag som står över den svenska. Om samhället gör det olagligt att hjälpa flyktingar så skulle vi kristna inte lyda den lagen eftersom vår högre lag anbefaller oss att hjälpa flyktingar.

Att vi primärt tjänar ett annat rike leder ibland till "krockar" med det världsliga samhället. Ibland kan samhället tycka det är "bra" att vi hjälper människor som har det svårt, så länge som vi håller oss på vår kant och inte stör samhällsordningen i någon större bemärkelse. Men samhället kommer aldrig att fullt ut kunna förstå de principer vi kristna lever efter. När jag exempelvis predikade om vad Bibeln säger om flyktingar så var det en exposé över Guds rikes värderingar och instruktioner i ämnet. Så vill vi kristna leva. Men då får vi kritik från det världsliga samhället som ifrågasätter hur det är möjligt rent ekonomiskt etc.

Jag förstår att politiker ur ett världsligt perspektiv behöver räkna pengar och beräkna hur många flyktingar Sverige kan ta emot. Jag förstår att det himmelska tänket inte är hållbart ekonomiskt ur ett världsligt perspektiv. Men det hindrar inte mig från att predika om vad Bibeln säger om Guds rike. Kanske kommer vi aldrig att få se Guds rike fullt ut förverkligas förrän Jesus kommer tillbaka. Men vi måste ändå fortsätta kämpa för en bättre värld.

Guds rike och Världens rike kommer aldrig att helt gå att överlappa. Det kommer alltid att bli krockar någonstans. När vi fullt ut lever efter Guds rikes lagar och regler kommer det förr eller senare krocka med Världens lagar och regler och leda till hat, hot och förföljelse. Sådana smällar är åtminstone jag beredd att ta. En tjänare är nämligen inte förmer än sin Herre, och förföljde de Jesus kommer de också att förfölja oss.

Församlingen är Guds rike på jorden. I församlingen kan vi åskådliggöra de lagar och regler vi kristna lever efter. På så sätt kan vi bli ett himmelskt ljus i en fallen värld. Vi kan bli ett alternativ. Vi kan bli en förebild för det goda samhället. Världsliga politiker med goda motiv gör väl i att lära av församlingen hur man skapar ett bättre samhälle.

SVT-gudstjänst

Christian Mölk | 26 jan, 2020
Idag publicerades SVT-gudstjänsten från Pingst Härnösnad där jag predikar "Vad säger Bibeln om flyktingar?

Du kan se hela gudstjänsten här:

Gudstjänst

SVT

Christian Mölk | 21 jan, 2020
Christian MölkNär SVT Opinion ringde för ett år sedan och frågade om jag ville vara med i en debatt med Migrationsverket om deras hantering av konvertiter, då svarade jag nej till att medverka.

Jag kände mig obekväm med att vara med i TV och ville helt enkelt inte.

Men sen ångrade jag mig och kände att jag kanske gjort fel. Om nu Gud gett mig den här uppgiften att vara en röst för konvertiterna, då kan jag ju inte tacka nej bara för att jag känner mig obekväm. Så jag bestämde mig för att tacka ja om jag får en ny chans.

Några månader senare ringde SVT igen. De frågade om de fick spela in fyra tv-gudstjänster i vår kyrka. Jag kände mig fortfarande obekväm men svarade ja denna gång.

Så idag har SVT spelat in min predikan "Vad säger Bibeln om flyktingar?" och den kommer sändas på SVT2 söndagen den 26 jan kl 10:00.

Känns fruktansvärt obekvämt, men ibland måste uppdraget gå före bekvämligheten.

Riksting

Christian Mölk | 11 nov, 2019

Det är mycket om Kristdemokraternas riksting just nu. Som pingstpastor är det kanske lite extra känsligt att uttala sig om Kristdemokraternas interna politik.

Men det är några saker jag vill ta upp.

Vi kristna har ju ett allmänt uppdrag att alltid stå på de svagas sida och hjälpa dem så gott vi kan. Det är därför naturligt för oss att exempelvis stå upp för en generös flyktingpolitik.

Politiker får gärna göra det också, men har samtidigt ett ansvar för helheten, att ta ansvar för konsekvenserna av generositeten.

Detta glömmer vi flyktingvänliga ibland i vår iver att stå upp för våra medmänniskor i nöd. Men egentligen tror jag ingen av oss vill se en ohållbar politik som drabbar andra grupper i samhället negativt.

Därför tycker jag man ska ha stor respekt för politiker som behöver väga konsekvenser mot varandra och försöka hitta en kompromiss som någorlunda passar alla.

Men jag tycker att politiker borde bli bättre på att ta vara på att det i vårt samhälle, hos kyrkor, organisationer, individer, finns ett enormt medmänskligt engagemang för flyktingar och utsatta grupper. Vi behöver politiska partier som tar till vara på civilsamhällets engagemang och skapar ännu bättre förutsättningar för oss att hjälpa människor i nöd. Det finns en enorm kraft i medmänsklighet.

I vissa frågor, exempelvis tiggarfrågan, konvertitfrågan, ensamkommande barn-frågan, så borde politiker möta kyrkorna och fråga hur politikerna kan skapa förutsättningar för kyrkorna att hjälpa till att på ett värdigt sätt ta hand om de människor som har kommit.

Avslutningsvis, lite kritik. Jag måste säga att jag tycker det är absurt att ensamkommande barn måste kunna försörja sina föräldrar för att de ska få återförenas i Sverige. Man ska inte lägga bördan på barnet. Om de nu är sk "ankarbarn" så må det finnas andra lösningar på det problemet. Om föräldrarna har skickat barnen i förväg på en livsfarlig resa i syfte att själva få uppehållstillstånd, så ska väl inte barnet bestraffas för det. Detta är en s.k. "orättfärdig politik" som drabbar både barnen och föräldrarna.

En politik mer i min smak skulle vara något i stil med:

- Ansvaret för försörjningen ligger hos föräldrarna
- Målet är att familjen återförenas
- Skapa förutsättningar för civilsamhället att hjälpa till

Utvisa inte svenskar till Afghanistan

Christian Mölk | 30 okt, 2019

Svenska flagganMan kan vara svensk på många olika sätt. Man kan vara född i Sverige, man kan ha två svenska föräldrar, man kan ha svenskt medborgarskap, man kan ha växt upp i Sverige, man kan vara adopterad in i en svensk familj, man kan bo utomlands men ha en svensk identitet, man kan uppfatta sig själv som svensk, man kan prata svenska, man kan ha levt i Sverige flertalet år.

För ​fyra år sen kom det en stor mängd unga afghaner till Sverige. Många av dem var ensamkommande barn när de kom hit. Hade de fått sitt asylärende prövat snabbt hade de förmodligen fått asyl.

Dessa ungdomar har nu etablerat sig i Sverige. De pratar svenska, de går i svensk skola, de har svenska vänner, de har svenska värderingar, de drömmer om en framtid i Sverige och många har blivit kristna.

Men eftersom deras asylprocess drog ut på tiden ska många av dem utvisas till ett land i krig och konflikt. Senast Sverige gjorde något sådant var baltutlämningen, när vi deporterade balter under Andra världskriget, en skamfläck på Sveriges humanitära historia. Detta är inhumant och ska inte behöva ske i en modern och rik rättsstat.

En människa som har etablerat sig i Sverige borde få chansen att också få stanna i Sverige. Framförallt nu, i en situation där ett upprätthållande av nuvarande välfärd de kommande åren kommer att kräva tiotusentals nya undersköterskor, sjuksköterskor och vårdpersonal.

- Stoppa genast alla utvisningar av barn och ungdomar oavsett nationalitet som varit här i mer än ett år.

- Uppdatera det rättsliga ställningstagandet gällande Afghanistan, ingen ska behöva utvisas dit.

- Låt alla som åberopade konversion få göra om sin asylprocess baserat på de uppenbara tokigheter som framkom i Konvertitutredningen.

Vet du hur man vet vilken gåva man har fått från Gud?

Christian Mölk | 10 okt, 2019
Vet du hur man vet vilken gåva man har fått från Gud? Vilken uppgift Gud har kallat just dig till?

Det som du stör dig på är din uppgift.

De brister du ser beror på att Gud har lagt det på ditt hjärta och vill att just du ska jobba med detta.

Jag vet inte hur många gånger jag som pastor har fått höra från en församlingsmedlem: vi borde evangelisera mer, vi borde be mer, det är alltid så stökigt i ungdomsvåningen, vi borde besöka de äldre mer, det är fel sorts färg på gardinerna, osv, osv...

När jag möts av sådant tal försöker jag alltid vända klaget till kallelse. Som pastor är det nämligen min uppgift att försöka hjälpa församlingsmedlemmar att hitta den unika uppgift som Gud vill ge var och en.

Så tänk på det nästa gång du ämnar klaga på något i församlingen. Gud kanske har kallat just dig till att vara lösningen på det problem som du ser 😉

Tänk om vi alla kunde bli lite mer som städaren på Bibelskolan

Christian Mölk | 03 okt, 2019
Igår när jag skulle ha lektioner på Bibelskolan mötte jag en städare med Downs syndrom i korridorerna.

Han hälsade på mig och frågade vem jag var och vad jag jobbade med.

Jag svarade artigt och tänkte gå vidare till dit jag skulle. Men han ville inte släppa mig, varje gång jag försökte avsluta samtalet tog han upp något nytt.

Till slut sa han något som fick mig att le och småskratta lite.

Då sa han: "Vet du vad som är mitt jobb?"

Innan jag hann svara "Städare?" fortsatte han med ett stort leende: "Att få dig att le!".

Sen gick han.

Tänk om vi alla kunde bli lite mer som städaren på Bibelskolan.

Debora - den kvinnliga domaren

Christian Mölk | 13 aug, 2019

DeboraI min jakt på en "biblisk" feminism (en feminism som med Bibeln som grund skapar förutsättningar för kvinnor att fullt ut tjäna Gud enligt den kallelse Gud ger och med de gåvor den helige Ande utrustar med) är turen kommen till Debora i Domarboken kapitel 4:

“Debora, en profetissa, Lappidots hustru, var vid den tiden domare i Israel. Hon brukade sitta under Deborapalmen mellan Rama och Betel i Efraims bergsbygd, och Israels barn kom dit upp till henne för att hon skulle skipa rätt.” (Dom 4:4–5)

Debora levde i en tid då landet Israel hade övergett Gud och gjorde "det som var ont i Herrens ögon". Som en konsekvens av det tillät Gud kananéerna förtrycka Israel våldsamt i 20 år. Under denna svåra tid, då Israel plundrades och kvinnorna våldtogs, förmådde sig inte de israelitiska männen att samla sig och försvara sitt land. Israel hade ännu ingen vald kung och ingen tydlig ledare. Folket gick därför till "domare" när de ville ha råd, vägledning och rättsskipning. En av dessa domare var Debora, en kvinna med profetisk gåva och duktig i att "skipa rätt".

I en tid då kvinnorna våldtas och männen är för fega för att slå tillbaka mot fienden får den kompetenta kvinnliga ledaren och Gudskvinnan Debora ett ord från Herren. Gud kallar israeliten Barak att anfalla kananéernas befälhavare Sisera. Men Barak vägrar gå om inte Debora följer med honom.

“Debora sände bud och kallade till sig Barak, Abinoams son från Kedesh i Naftali, och sade till honom: ”Har inte HERREN, Israels Gud, befallt: Drag upp på berget Tabor och tag med dig tiotusen man av Naftali och Sebulons stammar. Ty jag skall dra Sisera, Jabins befälhavare, med hans vagnar och skaror till dig vid floden Kishon och ge honom i din hand?” Barak sade till henne: ”Om du går med mig så går jag, men om du inte går med mig så går inte heller jag.” Då svarade hon: ”Ja, jag skall gå med dig, men äran skall då inte bli din på den väg du går, utan HERREN skall sälja Sisera i en kvinnas hand.” Så stod Debora upp och gick med Barak till Kedesh.” (Dom 4:6–9)

Det var inte nödvändigtvis fel av Barak att vilja ha med Debora på detta livsfarliga fälttåg, Debora var ju en uppskattad ledare och Gudskvinna och hade förmodligen inspirerat de israelitiska krigarna och höjt stridsmoralen väsentligt. Men det var fel av Barak att vägra lyda Guds ord om Debora av någon anledning inte skulle följa med. Som en konsekvens av denna olydnad profeterar Debora att äran för segern över Sisera inte kommer att gå till Barak, utan till en kvinna.

Barak beger sig tillsammans med Debora och 10 000 israelitiska krigare till berget Tabor. Eftersom Sisera har 900 stridsvagnar har han övertaget på plan mark. Dessutom finns det knappt ett enda vapen i hela Israel, så oddsen är starkt emot Barak.

Men när Sisera har samlat hela sin stridshär ute på fältet nedanför berget Tabor profeterar Debora ännu en gång till Barak: ”Bryt upp, för detta är den dag då HERREN har gett Sisera i din hand. Se, HERREN har dragit ut framför dig.” (Dom 4:14)

Sisera har inte räknat med att Gud denna dag kommer att strida för Israel. Även om kananéerna är långt fler, har bättre stridsutrustning och vapen, så räcker det med en enda troende människa plus Gud, så är Guds folk alltid i majoritet.

När Barak och israeliterna tar sig ner för berget Tabor för att möta Sisera börjar det regna. Kananéernas stridsvagnar fastnar i leran och blir ett lätt byte för de israelitiska krigarna! Sisera tvingas gå ner från sin vagn och fly till fots! Israel besegrar hela Siseras här.

Den enda som kom undan var Sisera, som lyckas fly till fots till kvinnan Jaels tält. Hon erbjuder Sisera sitt tält som gömställe. Ingen manlig israelit skulle komma på tanken att leta i en kvinnas tält, så Sisera tror att han är trygg och somnar utmattad av striden och flykten. Men det Sisera inte räknat med är att Jael, även om hennes man Heber har övergett sin vänskap med Israel och gått över till kananéerna, så har inte hon övergett Gud och hans folk Israel.

“Men Jael, Hebers hustru, grep en tältplugg och tog en hammare i handen. Därefter gick hon sakta fram till Sisera och slog pluggen genom hans tinning så att den gick ner i marken, för han låg i djup sömn, medtagen av trötthet. Och han dog. Och se, då kom Barak jagande efter Sisera. Jael gick ut för att möta honom och sade: ”Kom hit, så skall jag visa dig den man som du söker.” Han kom in till henne, och se, där låg Sisera död, med tältpluggen genom tinningen.” (Dom 4:21–22)

När Sisera sover tar hon fram en tältplugg och en hammare. Hon är van vid att banka ner tältpluggar i marken eftersom det var kvinnornas syssla att sätta upp tälten. Jael smyger fram till Sisera och slår tältpluggen genom hans tinning så hårt att den gick ner i marken!

När Barak kommer fram till Jaels tält bjuder hon in honom att bevittna den kananéeiska befälhavaren Sisera, dödad av en kvinna, precis som Debora hade profeterat.

Sammanfattningsvis

När de kananeiska männen våldtog de israelitiska kvinnorna förmådde sig inte de israelitiska männen att ta sitt ansvar och strida mot Sisera. När mannen Barak inte vågade leda kallade Gud kvinnan Debora att vara Israels ledare. När mannen Heber har övergett Gud står kvinnan Jael fast i sin tro.

I Domarboken kapitel 4 lär vi oss att Gud kan använda både män och kvinnor som profeter och ledare. Det som är avgörande är inte vilket kön man har, utan om man är villig att tro på Guds ord och lyda den kallelse man har fått, oavsett om man är man eller kvinna.

Låt kyrkklockorna ringa

Christian Mölk | 08 maj, 2019
Lördagen den 27 april skrev jag ett väldigt uppmärksammat inlägg på min Facebooksida: 

Kyrkklockor

Orsaken till min uppmaning var att Sverige tisdagen den 4 maj ämnade utvisa kristna till världens näst farligaste land för kristna. Vi som svensk kristenhet kan inte vara tysta när våra bröder och systrar utvisas till ett liv i förföljelse, ​utan möjlighet att leva ut sin kristna tro, och i värsta fall: dödsstraff. 

Kyrkklockorna blir för oss kristna en "väckarklocka" som manar till bön och protest, och för Sverige en "alarmklocka" att Sverige just nu bryter mot mänskliga rättigheter. 

Men när kyrkklockornas ljud ringer så ringer de inte bara för kristna som utvisas, utan även solidariskt för ALLA som får sina mänskliga rättigheter ​kränkta. Ingen ska behöva leva ett liv i krig och förföljelse. 

Som en protest mot att Sverige utvisar kristna till världens näst farligaste land för kristna så uppmanar ​jag alla kyrkor, med eller utan kyrkklockor, att samlas till bön på tisdagar klockan 12:00. 

Min uppmaning har nu hörsammats av många kyrkor och ​här länkar jag till alla kyrkor som ringer i sina kyrkklockor ​eller tidningar som skriver om #låtkyrkklockornaringa:

Mitt ursprungliga inlägg

Kyrkor
Svenska kyrkan i Östersund
Missionskyrkan i Linköping
Kyrkorna i Jönköping (Klockringning och bön: Ansgariikyrkan, Sofiakyrkan, Bymarkskyrkan, Dalvikskyrkan, Råslätts kyrka, Kristine kyrka, Österängskyrkan, Ekhagskyrkan, Ljungarums kyrka. Bön: Immanuelskyrkan, Frälsningsarmén, Korskyrkan, Allianskyrkan, Fjällstugan, St Franciskus)  
Ryssby kyrka
Svenska kyrkan i Uddevalla
Västra Skrävlinge kyrka
Svenska kyrkan i Hille
Klockringning från Järstorps kyrka
Stuvstakyrkan i Huddinge
Kyrkorna i Eskilstuna (Pingstkyrkan, Klosters kyrka och S:t Eskilskyrkan)
Norrköping Vineyard
Norra Ölands pastorat
Västerledskyrkan
Västerkyrkan, Lund
Svenska kyrkan i Hamrånge
Svenska kyrkan Lysekils församling
Svenska kyrkan i Arvika
Adventkyrkan i Örebro
Svenska kyrkan i Katrineholmsbygden (Vingåker, Flen, Bettna, Katrineholm, Malmköping, Valla, Sköldinge, Lerbo och Mellösa)
Svenska kyrkan i Umeå (Mariakyrkan, Ålidhemskyrkan​, Ersbodakyrkan​, Tegs kyrka)
Svenska kyrkan i Partille
Abrahamsbergskyrkan​ i Stockholm
Pingstkyrkan i Härnösand
Östermalmskyrkan i Kristianstad
Jonsereds kyrka
Svenska kyrkan i Ludvika
Korskyrkan i Ludvika
Högbergskyrkan i Ludvika 
Svensk kyrkan i Stockaryd
St.Johannes i Habo
Pingstkyrkan i Bankeryd
Kyrkorna i Gislaveds pastorat
Adventkyrkan i Göteborg
Svegsbygdens församling
Ansgarskyrkan, Linköping
St Hans kyrka i Lund
Svenska kyrkan i Nyköping
Sankt Jakobsgården, Hudiksvall
Svenska kyrkan i Varberg
Hedemora kyrka
Brämaregårdens kyrka på Hisingen
Fole kyrka, Norra Gotlands Pastorat
Hemse kyrka
Havdhem kyrka
Öja kyrka
Mora
Luleå Missionskyrka
Svenska kyrkan i Hässleholm
Svenska kyrkan i Alingsås
Svenska kyrkan i Visby
Svenska kyrkan - Lunds östra stadsförsamling

Media
Östersunds-Posten
Kyrkans Tidning
Tidningen Dagen
Östra Småland
P4 Jönköping
SVT Jönköping
Tidningen Sändaren
Jönköpings-Posten
Tidningen Dagen - Kyrkklockornas protest mot avvisningar sprider sig
Radio Sweden - Church bells ring out in protest over Afghan deportations
Östersunds-Posten - Klockringning i Östersund vill stoppa utvisning av flyktingar - nu sprids protesten i hela landet

Politiker
Kristdemokraternas migrationspolitiske talesperson Hans Eklind
KD uppmuntrar kyrkor ringa för konvertiter
KD stöttar initiativ med klockringning

#femövertolv
Märta i Lund
#femövertolv

Jesus och kvinnorna

Christian Mölk | 21 apr, 2019

Jesus"Jesus sade till henne: ”Gå till mina bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud.” Maria från Magdala gick då och berättade för lärjungarna att hon hade sett Herren och att han hade sagt detta till henne." (Joh 20:17b-18)

Det händer någonting vid korset. Ibland får man nästan känslan av att Gud har verkat i människans värld innan korset, men att han från och med korset inbjuder människan att leva och verka i Guds värld. En av de nya sakerna som händer i och med korset är mannens och kvinnans jämställdhet i Guds rike. Jesus verkar till och med nästan så ivrig att få påbörja detta nya att det första han gör efter sin uppståndelse är att be en kvinna vittna för apostlarna om hans uppståndelse.

Men i Jesus interaktion med kvinnor är det anmärkningsvärt att han aldrig undervisade specifikt om kvinnans roll. Kanske leder denna tystnad oss till slutsatsen att i Guds rike är vi inte ”man och kvinna”, utan ”ett i Kristus” som Paulus skrev i Gal 3:26-28. Det faktum att Jesus inte särar på mannen och kvinnan i sin undervisning kanske är en lärdom i sig självt.

Men det är inte bara i bristen på undervisning riktad specifikt till kvinnor som vi kan lära oss från Jesus. För att förstå hur Jesus lyfter upp kvinnan till en jämlik nivå behöver man se hur Jesus i praktiken bröt mot de dåtida traditionella fariseiska normerna om hur man skulle behandla kvinnor. Jag tror att vi med vår svenska uppväxt har svårt att till fullo riktigt förstå hur anmärkningsvärt Jesu behandling av kvinnor var för 2000 år sedan. Låt mig ge några exempel.

1) På Jesu tid skulle en man inte tilltala en kvinna utanför hemmet. Men Jesus tog initiativ till ett andligt samtal med den samariska kvinnan vid Sykars brunn (Joh 4). Hon vittnar sen för sin stad om vad hon varit med om och för staden till tro på Jesus. När lärjungarna får se att Jesus pratar med en kvinna blir de mycket förvånade men vågade inte säga något.

2) Att vara en ”lärjunge” var på Bibelns tid mer än att bara gå i skola hos en rabbin och plugga teologi, man skulle också praktisera sin kunskap genom att efterlikna sin läromästare. Att lära sig det teoretiska kallas ibland att ”sitta vid sin mästares fötter”, något som Paulus gjorde när han satt vid Gamaliels fötter (Apg 22:3) och som Martas syster Maria gjorde när hon satt vid Jesu fötter (Luk 10:38–42). Men en judisk rabbin undervisade inte kvinnor i Torah, men Jesus undervisar en kvinna i Guds ord. Jesus uppmuntrade Marias val att studera Guds ord istället för att befästa kvinnans plats i köket. Jesus visar att kvinnan är en människa med samma möjligheter som mannen att själv välja inriktning i sitt liv. Att vara hemma och ta hand om ”köket” är helt okej, men att studera teologi och tjäna Guds rike är ännu bättre.

3) Kvinnor fick följa med Jesus och apostlarna på deras predikoresor i Galiléen (Luk 8:1–3). Några av dessa var med och tjänade Jesus (Matt 27:55, Mark 15:40-41).

4) Kvinnor fick inte röra vid män som inte var en del av deras familj, men Jesus lät kvinnan med blödarsjuka röra vid honom, och sa dessutom att hon blivit frälst (Mark 5:24-34). Inte nog med det, Jesus rör vid en kvinna när han helar henne (Luk 13:10-13). Det är uppenbart att Jesus upprättar och befriar kvinnor från utanförskap genom att humanisera dem och släppa in kvinnorna i Guds rike på samma villkor som män.

5) Jesus såg på Marta och Maria som sina nära vänner (Joh 11:5). Jesus umgicks inte bara med män utan lät även kvinnor ha en plats i hans sociala liv. Jesus sexualiserade inte relationen med kvinnor utan behandlade dem med respekt, värdighet och såg på dem som medmänniskor. 

6) På Jesu tid la man skulden för åtrå på kvinnan, och försökte separera henne från männen och det offentliga. Man täckte hennes kropp med kläder och tillät henne inte att delta i samhället på samma sätt som männen. Men när Jesus undervisar om åtrå lägger han inte skulden på kvinnan, utan på männens hjärta (Matt 5:27-30).

7) När judarna ville diskutera olika skäl till att skilja sig, så vänder Jesus på steken och undervisar om förlåtelse och försoning istället. Äktenskapet är heligt och ska inte brytas lättvindigt.

8) På Jesu tid accepterades inte ett kvinnligt vittne i domstolen på samma sätt som en mans. Men Jesus bemyndigar Maria och låter en kvinna bli det första vittnet om de goda nyheterna om uppståndelsen.

9) Jesus ger av sin Ande till både män och kvinnor. Dopet i den helige Ande syftar till att bli ett vittne för Jesus till jordens yttersta gräns (Apg 1-2).

Vi borde alla gå i Jesu fotspår och behandla kvinnor med samma värdighet, respekt och jämlikhet som Jesus gör, och inte hindra dem från den kallelse och andliga utrustning som den helige Ande ger.

Betrakta konvertiter som kristna tills motsatsen är bevisad

Christian Mölk | 15 feb, 2019

Christian MölkMin sammanställning av Migrationsverkets bisarra frågor till konvertiter avslöjar att det hos Migrationsverket tyvärr finns en mörk bakgård med godtycklig religionsanalfabetism. Detta ​får ödesdigra konsekvenser för den svenska religionsfriheten i allmänhet och för konvertiter i synnerhet. Det är naturligtvis inte alla Migrationsverkets beslut som är felaktiga, jag har läst en del mycket bra domar. Men när det väl blir fel verkar det i dess kärna bero på en förlegad syn på religion som härrör ur en övervintrad rest från de gamla lutherska prästernas husförhör och som i dess moderna form främjar islam på frikyrklig bekostnad. Vi frikyrkliga fick kämpa för vår rätt till tro och religionsfrihet mot stat och präst för 200 år sedan. Idag får vi kämpa mot Migrationsverket för konvertiternas rätt till tro.

Jag har de senaste veckorna läst många beslut och protokoll från Migrationsverkets hanterande av konvertiter. När det är som värst kan man sammanfatta Migrationsverkets syn på religion ungefär så här: Att som muslim konvertera till kristendomen innebär att man "överger" islam. Det kan man inte göra utan att uttrycka "tvivel" eller eventuellt överväga att "ångra sig". Att anse att kristendomen är en fredlig religion i motsats till islam stämmer inte enligt Migrationsverket eftersom även Gamla testamentet innehåller våld, samt att kristna dödade under korstågen.

Att enbart bli "frälst" räcker inte för att bli kristen, utan man måste först ha studerat alla andra religioner och jämfört dem, inklusive asa-tron, innan man kan göra ett utstuderat och välgrundat val byggt på kunskap om hur många lärjungarna var, de kristna högtiderna, budorden, treenigheten och vad det är för skillnad på Pingstkyrkan och Svenska kyrkan. Samt kunna förklara allhelgonagudstjänsten så klart. Att förklara sin kristna tro utifrån den "kärlek och gemenskap" man känner räcker inte eftersom detta kan man ju även få i exempelvis ett fotbollslag.

Migrationsverket anser också att man ansluter sig till kristendomen genom "dopet", men samtidigt innebär inte dopet nödvändigtvis att man har anslutit sig till kristendomen. Migrationsverket bygger också sin syn på kristendom på sin egen felaktiga tolkning av Svenska kyrkan. Eftersom Migrationsverket exempelvis inte känner till att Svenska kyrkan missionerar (vilket de gör), så finner Migrationsverket det märkligt att konvertiter missionerar. Men om Migrationsverket har en felaktig uppfattning om Svenska kyrkan och en positiv syn på islam, så verkar de  vara helt okunniga om typiska centrala pingst-karismatiska begrepp som "pånyttfödelse", "frälsning" eller "utgjutande av den helige Ande".

Alla dessa ovan absurda påståenden har jag hämtat från Migrationsverkets eller Migrationsdomstolens protokoll och beslut. Det är helt absurt att konvertiter ska tvingas lära sig svara på Migrationsverkets frågor för att kunna bli betraktade som kristna. Det borde räcka med det vanliga sättet, dvs. genom att möta Jesus, bekänna sin tro genom dop och bli del av en församling. Migrationsverkets syn på den kristna tron är inte bara absurd, förlegad och ett hån mot oss kristna, den förnekar också konvertiterna deras rätt till tro. Visst kanske de kan försöka gömma sig och dölja sin tro på Jesus om de utvisas, men då förvägrar man dem deras religionsfrihet. För att råda bot på detta behöver Migrationsverket lyssna mer på den moderna forskningen, på UNHCR:s riktlinjer och på oss pastorer och präster som dagligen möter konvertiterna.

Enligt en mer uppdaterad syn på religion betonar den moderna forskningen enligt författaren Joel Halldorf i boken Gud: Återkomsten, att "religion oftare är något som levs snarare än tänks" och att det som drar människor till en religion är relationerna. En av de ledande forskarna inom området, sociologen Rodney Stark, skriver: "I generationer antog man att religiösa konversioner var ett resultat av att man attraherades av vissa doktriner […] Men när sociologer gjorde sig omaket att faktiskt studera omvändelser upptäckte man att läran var sekundär för beslutet att konvertera. […] Idag finns dussintals studier av konversioner som visar att sociala nätverk är den primära motorn."

Men det är inte bara forskningen som menar att kunskap inte nödvändigtvis krävs för att tillhöra en religion. UNHCR:s riktlinjer för flyktinganspråk slår fast att anspråk på religion kan syfta på (1) religion som tro, (2) religion som identitet, (3) religion som livsstil. Kunskap anses därför inte vara nödvändigt för att kunna räknas till en viss religion. Religionsfriheten inkluderar rätten till att manifestera sin religion såväl individuellt som i en gemenskap, privat såväl som offentligt. En religiös tro, identitet eller livsstil är så fundamental för den mänskliga identiteten att en människa inte kan förväntas dölja eller förändra sina religiösa uttryck för att undvika förföljelse. Migrationsverket borde fokusera mer på konvertitens "yttre" möjligheter att leva ut sin religiösa övertygelse, än konvertitens "inre" religiösa uppfattning.

I jämförelse med pastorers intyg, modern forskning och UNHCR:s riktlinjer framstår Migrationsverket som inkonsekvent, godtyckligt och religionsanalfabetiskt. De lägger stor vikt vid kunskap samtidigt som de själva menar att de gör fel när de gör kunskapsförhör. De säger att vissa kunskapsfrågor kan ha betydelse om konvertiten är teolog eller pastor, men ändå ställer de kunskapsfrågor till analfabeter. De bedömer och avgör om konvertiterna är genuint kristna eller inte, när de samtidigt medger att det inte är Migrationsverkets "uppgift att bedöma om konvertiter är kristna". De erkänner själva att de inte har "till uppgift att vara speciellt insatta i religionsutövning i Sverige", men de litar inte på pastorer och präster, som ju de facto har som sin huvuduppgift att vara speciellt insatta i religionsutövning. De säger att de inte utvisar konvertiter, men ändå utvisar de konvertiter.

Avslutningsvis så vill jag komma med ett konkret förslag. Istället för att misstänksamt kräva att konvertiter måste bevisa att de är kristna, så borde Migrationsverket i religionsfrihetens namn betrakta konvertiter som kristna tills motsatsen är bevisad. I FN:s flyktingkonvention fastslås nämligen att en flykting inte ska sändas tillbaka till ett land där allvarliga hot mot liv och frihet föreligger. Det är en mänsklig rättighet att förbehållslöst få byta religion när och hur man vill. Om religionsfriheten tas ifrån konvertiterna undrar jag vilken mänsklig rättighet som står på tur.

För övrigt anser jag att ingen bör utvisas till Afghanistan.

// Christian Mölk, pastor i Pingst Härnösand

Migrationsverkets frågor till konvertiter

Christian Mölk | 28 jan, 2019
Jag har de senaste dagarna publicerat screenshots från ett antal bisarra frågor som Migrationsverket har ställt till konvertiter. Här samlar jag nu 15 av dem i ett blogginlägg så att du kan läsa och häpna!

Dela gärna detta inlägg så att fler får upp ögonen för den orättvisa och orättfärdiga behandling Sverige utsätter dessa konvertiter för!

1. SVÄRDVERSERNA


Svärdversarna
Min kommentar: 

Det finns inget som heter "svärdverser" i Bibeln. Däremot finns det en vers i Koranen (Surat at-Tawbah 9:5) som kallas för "Svärd-versen" (läs mer på Wikipedia​). 

Min gissning är att utredaren som ställde frågorna till denna konvertit själv är muslim. Han/hon verkar nämligen ifrågasätta varför konvertiten valde just kristendomen med sådana här citat:

- "Borde man inte ta reda på vad islam är för något innan man lämnar det?"
- "Då förstår jag inte varför du konverterar, varför man skulle gå från islam till kristendomen?"
- "Har ni diskuterat svärdverserna i Bibeln?"

2. SHOPPA RUNT

Shoppa
Min kommentar:

Kommentarer överflödiga... Detta är ett direkt hån mot konvertitens kristna tro och frälsningsupplevelse.

3. KUNSKAPSFRÅGOR TILL EN ANALFABET


Analfabet
Min kommentar:
Migrationsverket säger i en intervju med tidningen Dagen att "Vissa kunskapsfrågor kan ha betydelse för helhetsbedömningen, exempelvis om en person uppger sig ha studerat teologi eller verkat som präst eller pastor"

Men här ser ni svart på vitt att de ställer kunskapsfrågor till en analfabet. 

Till saken hör att jag känner denna konvertit och jag har själv döpt honom och kan intyga att han är en genuint troende kristen. Dessutom svarar han helt rätt utifrån hur vi som pingstförsamling har undervisat. 

Han har råkat ut för förföljelse av muslimer som ville med våld konvertera tillbaka honom till islam. Men jag har utifrån det undervisat om att vända andra kinden till och visa kärlek och förlåtelse mot de som förföljer oss. Kristendomen är en fredlig religion och det har han förstått. 

Han kan heller inte förklara skillnaderna mellan Pingstkyrkan och Svenska kyrkan. Men jag har naturligtvis inte undervisat en massa om det, varför skulle jag göra det? Jag har undervisat om Jesus och att han kan ge oss ett nytt liv och ett nytt hopp. 

Dessutom, när vi pingstvänner firar påsk så firar vi med mat, glädje och minns att Jesus dog för oss och uppstod igen. Vi går inte igenom en mängd läror hit och dit, utan firar med glädje. Så jag tycker han har svarat helt rätt även på den frågan.

4. SVENSKA KYRKAN MISSIONERAR INTE VARFÖR SKA DU?


SvK
Min kommentar:
Här låter Migrationsverket sina fördomar om Svenska kyrkan lysa igenom. Och även om påståendet stämmer, är det inte ett bevis på genuin tro att konvertiten vill lyda Bibeln? 

5. ERKÄNNER KONVERTERING MEN UTVISAR ÄNDÅ

Ostridigt
Min kommentar:

Migrationsverkets rättschef Fredrik Beijer säger till tidningen Dagen att de inte utvisar konvertiter: "Det ligger i betraktarens öga, vi bedömer att de inte är konvertiter, för då skulle vi inte ha utvisat dem."

Här har ni bevis på att det påståendet inte stämmer. Här erkänner nämligen Migrationsverket att konvertiten "ostridigt har konverterat", men beslutar ändå att utvisa honom.


6. BIBELN KVINNOFIENTLIG?

Kvinnofientlig
Min kommentar:
I ett samtal om kvinnosynen i Bibeln och Koranen lägger utredaren in sina egna värderingar och tolkade konvertiten själv. Utredaren påstår att Bibeln är "mycket kvinnofientlig". Får man göra så?

7. MEN WHATABOUT KORSTÅGEN DÅ!?!

Islam

Min kommentar:
Jag finner det väldigt allvarligt att Migrationsverket ifrågasätter konvertiters rätt till tro. När de gör det ifrågasätter de även religionsfriheten. Det är en mänsklig rättighet att få byta religion.

Att en myndighet ifrågasätter det är häpnadsväckande! Man får nästan intrycket av att utredaren lägger in sina egna värderingar och försöker förmå konvertiten att gå tillbaka till islam. Ska verkligen en svensk myndighet ägna sig åt sånt?

8. PENTEKAST

Pentekast
Min kommentar:
Här blir det språkförbistring. Konvertiten svarar helt rätt, "pentecost" är ju det engelska ordet för "pingst". Men utredaren och tolken förstår inte vad han pratar om. 

9. KAN DU FÖRKLARA TREENIGHETEN?

Treenigheten
Min kommentar:

Migrationsverket säger att "vissa kunskapsfrågor kan ha betydelse för helhetsbedömningen, exempelvis om en person uppger sig ha studerat teologi eller verkat som präst eller pastor."

Här under rubriken "Kunskapsfrågor om religion" ställer Migrationsverket en av kyrkohistoriens i särklass mest svårbesvarade kunskapsfråga, till en konvertit.

En konvertit är ju per definition en person som alldeles nyligen lämnat sin gamla religion och anammat en ny.

Btw, har du nånsin hört talas om en "afghansk teolog" någon gång?

10. FINNS DET NÅGRA REGLER INOM RELIGIONEN?

Regler
Min kommentar:
Jag tror många svenskar som varit kristna hela sitt liv skulle få svårt att svara på vilka regler som finns inom kristendomen. 

11. KAN DU NAMNET PÅ LÄRLINGARNA?


Judas
Min kommentar:
Hur många lärjungar skulle du kunna räkna upp på rak arm?

12. FINNS DET NÅGRA HELIGA SKRIFTER?

Förbjudet
Min kommentar:
Här blir det ganska så uppenbart att Migrationsverket använder sig av standardfrågor. 

13. VAD SÄGER BUDORDEN?

Budorden
Min kommentar:
Hur många budord skulle du kunna räkna upp?

14. KAN DU FÖRKLARA TREENIGHETEN?


Triangel
Min kommentar:
Här återkommer rubriken "Kunskapsfrågor om religion". Återigen tvingas en konvertit förklara treenigheten, ett teologiskt mysterium som inte ens den mest lärda teologen kan förklara. 

15. AVSLUTNINGSVIS


AN

Avslutningsvis vill jag lyfta fram att dessa kunskapsfrågor som Migrationsverket säger att de bara ställer till afghanska pastorer och teologer, men i verkligheten ställer till nykristna analfabeter, de påverkar om konvertiten får uppehållstillstånd eller inte.

I Sverige har vi enligt Europakonventionen, artikel 9 religionsfrihet: ”Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.”

Genom dessa kunskapsfrågor kränks dessa konvertiters religionsfrihet. Sista bilden är från en konvertit som jag personligen känner och kan intyga är en genuint troende kristen. Men eftersom han inte kunde svara på kunskapsfrågorna tillräckligt väl så fick han inte uppehållstillstånd. När ska han och alla andra konvertiter få upprättelse och en ny utredning?

16. ALLHELGONAGUDSTJÄNSTEN

Allhelgona
Min kommentar: Eftersom folk skickar mig fler och fler bisarra beslut och intervjuer från Migrationsverkets husförhör med konvertiter så fyller jag på här med fler bisarra frågor. Först blev jag glad när jag läste detta beslut. Äntligen en konvertit som lyckas bli godkänd på Migrationsverkets kunskapsfrågor!!!  MEN, sen såg jag att han dock inte kunde förklara allhelgonagudstjänsten så han fick avslag... 

17. TRAFIKOLYCKA

Trafikolycka

Min kommentar:

Reza är konvertit från Afghanistan och drömmer om att bli pastor. Men enligt Migrationsdomstolen är inte Reza kristen. Han har lämnat ”vaga och allmänt hållna uppgifter” om hur han konverterat från islam till kristendom.

Bland annat pga att han vid ett tillfälle under förhöret bad bönen Fader vår: ”inled mig inte i frestelse utan fräls mig från det onda”. I domen, som fastställer utvisningsbeslutet, har tolken missuppfattat och felaktigt översatt till att Reza ber för att undvika "trafikolyckor".

Så nu har han fått avslag och ska utvisas till ett land där straffet för konversion är dödsstraff.

"– Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser det! Det är så otroligt märkligt. Det som står här är en fruktansvärd bedömning av hans tro", säger pastor Lukas Gniste. 

18. ​Mellan mig och min Gud

Gripande

Migrationsverket: "Jag ifrågasätter om du faktiskt har en genuin och personlig övertygelse om kristendomen?"

Konvertit: "Det är inte så viktigt för mig vad Migrationsverket tycker om att jag är genuin kristen eller inte. Det är något som är mellan mig och min Gud."

Migrationsverket: "Avslag."

19. KUNSKAPSFRÅGOR

Kunskap
Min kommentar:

I tidningen ​Sändaren säger Migrationsverkets rättschef om konvertiter: "Några kunskapsförhör ska vi inte göra. Det har förekommit men då måste det rapporteras för då är det någon tjänsteman som gör fel."
 
På bilden ovan ser ni de kunskapsfrågor en konvertit fick vid förhör.

20. DU KAN VÄL ÅNGRA DIG?

Ångra

21. ​FOTBOLLSLAGET

Fotboll

2​2. TVIVEL

Tvivlade

Min kommentar: Denna konvertit hade enligt Migrationsverket god kunskap om den kristna tron och kunde på ett bra sätt berätta om sin tro.

MEN...!

Han tvivlade för lite. Så han fick avslag.​

23. ÄR JESUS INTE NOG?

Jesus
Min kommentar: Det här citatet är så bisarrt att jag faktiskt inte vet hur jag ska kommentera det. Är Jesus inte nog?

24. MATTEUSBUNTEN

Pingst

Min kommentar:

Den här är lite längre och handlar om Migrationsverkets okunskap om pingst-karismatisk kristendom, en okunskap som för individen kan få ödesdigra konsekvenser.

Denna konvertit jobbar i en frikyrkoförsamling och undervisar andra afghaner och iranier i bl.a. Alpha-kursen och Bibeln på persiska. Men när han försöker förklara typiska centrala pingst-karismatiska begrepp som "pånyttfödelse", "frälsning" eller "utgjutande av den helige Ande" så blir det begreppsförvirring. När han försöker beskriva hur den helige Ande kan ge "kraft" översätts det till att den helige Ande ger dig "makt". Tolken vet inte heller att ledaren för en frikyrka kallas för "föreståndare" och inte "kyrkoherde". Och exakt vad som menas med "trosuppfattningsvägar" är högst oklart.

När han försöker förklara det för honom helt avgörande begreppet "pånyttfödelse", som ju Matteusevangeliet bl.a. handlar om, så blir det tydligt att tolken inte förstår den kristna terminologin. Ibland kallas det Matteusevangeliet, Matteuskapitlet, Matteusbibeln, Matteusbunten eller Matteusbladen.

Efter detta pressar Migrationsverket honom på varför han inte undersökte att bli katolik eller ortodox istället för protestant. Detta är ett av alla exempel på hur Migrationsverket verkar tro att konvertering bygger på kunskap som man studerar och väljer. Sanningen är ju att man i pingst-karismatiska församlingar blir kristen därför att man möter Jesus i en kristen gemenskap, inte för att man har studerat kyrkohistoriska läror och splittringar. Att dessutom blanda in fler religioner i detta är pricken över Migrationsverkets religions-okunskaps-i.

Till sist konstaterar Migrationsverket att de finner att denna konvertit "på ett vagt sätt reflekterat över sin religionstillhörighet".

I detta ärende skulle jag istället vilja påstå att det snarare är Migrationsverket som på ett vagt sätt reflekterat över denna konvertits religionstillhörighet.

25. SÅ HÄR SKA EN DOM SE UT!

UM
Min kommentar: 

Det börjar med att Migrationsverket först avslår konvertitens asylansökan eftersom de anser att han inte har konverterat av genuin övertygelse: "han har inte kunnat beskriva Guds närvaro med mer än att han känner hans närvaro innerligt i sitt hjärta och att han känner en inre frid."

Men Migrationsdomstolen håller inte med Migrationsverket och menar istället att:

"A har bl.a. berättat att han känner Guds närvaro innerligt i sitt hjärta och hur han har fått en inre frid till skillnad från när han levde med islam, då han var långsint och avundsjuk. Han har vidare uppgett att alla kan förlåta sina fiender genom att tro på Jesus och hans kärlek."

"Hans berättelse har av Migrationsverket bedömts sakna djup och personlig reflektion. Hur en persons inre tankar om sin religion tar sig uttryck måste dock rimligen variera från person till person, beroende t.ex. på personens förmåga att uttrycka sig i övrigt."

"A;s uppgifter om vad hans kristna tro har inneburit för honom framstår, enligt migrationsdomstolens bedömning, inte som så grunda att de inte kan utgöra ett uttryck för en genuin tro hos honom."

Sen betonar dessutom Migrationsdomstolen pastorernas intyg och finner det därmed sammantaget att konvertiten anses ha gjort sannolikt att han är genuin i sin kristna tro.

26. FRÄLSNING

FrälsningMin kommentar:

Här har vi en i mina ögon väldigt fin berättelse om frälsning. Den afghanske killen mår dåligt, har börjat röka och dricka. Av en händelse möter han en vänlig iranier som berättar för honom att "profeten Jesus Kristus" kan hjälpa honom. Afghanen går hem och googlar sig till Jesus-filmen och blir så berörd av Jesus att tårarna rinner ner för hans kinder. Afghanen böjer knä inför Jesus och ber. Afghanen beskriver en klassisk frälsningsupplevelse för Migrationsverket.

Men Migrationsverket bevisar sin okunskap om den kristna tron genom att undra vart han vill komma med denna historia? De verkar inte förstå vad frälsning och mötet med Jesus har med den kristna tron att göra.

Migrationsverket fortsätter sen att bevisa sin okunskap genom att flera gånger fråga om det inte finns någonting mer än denna frälsningsupplevelse som gjorde att han blev kristen. Afghanen fortsätter med att återkomma till den starka frälsningsupplevelsen och mötet med Jesus. Efter ett tag verkar Migrationsverket tröttna och säger: "försök att inte sväva iväg utan fokusera på kärnpunkterna".

Sen försöker Migrationsverket ifrågasätta hans val av kristendomen och fråga om det inte finns kärlek även i Koranen. Migrationsverket påpekar också att det ju finns våldsamheter även i Bibeln, exempelvis Matteus 10:34 (ni vet det där bibelordet som var i kristendomstestet). Eftersom det inte är första gången jag sett just den frågan ställas till konvertiter misstänker jag starkt att Migrationsverket visst använder sig av ett formulär med standardfrågor (något som de hävdat att de inte gör). Många frågor återkommer gång på gång i mängder av olika intervjuer.

I slutet av intervjun påpekar Migrationsverket att afghanen konverterat efter sitt utvisningsbeslut och ifrågasätter därmed äktheten. Afghanen berättar då att det stämmer och att han mådde väldigt dåligt då och att han bad till sin gud men som inte svarade honom, men att "det var då Jesus kom till mig". Han menar att det egentligen inte var han som sökte Jesus, utan Jesus som sökte honom.

Han hade inte ambitionen att bli kristen, men i ett mycket jobbigt och desperat tillstånd mötte han oväntat Jesus och fick ett nytt liv. Jesus tog bort cigaretterna och alkoholen och fyllde istället på med frälsning och kärlek och gav honom en församling. Ett klassiskt vittnesbörd som jag tror många kan känna igen sig i. Dock inte Migrationsverket, som beslutat att han inte är en äkta kristen och därmed ska utvisas till Afghanistan, ett land som förföljer och dödar kristna.

Själv läser jag förhöret med en klump i magen och nära till tårarna. Via afghanens ord känner jag igen min broder i Kristus. Men när jag läser Migrationsverket känner jag igen min motståndare och anklagare.

“Saulus, som fortfarande andades hot och mordlust mot Herrens lärjungar, gick till översteprästen och bad att få med sig brev till synagogorna i Damaskus. Om han kunde finna några som hörde till ’den vägen’, män eller kvinnor, skulle han fängsla dem och föra dem till Jerusalem. Men när han på sin resa närmade sig Damaskus, strålade plötsligt ett ljussken från himlen omkring honom. Och han föll till marken och hörde en röst som sade till honom: ”Saul, Saul, varför förföljer du mig?”. Han frågade: ”Vem är du, Herre?” Rösten svarade: ”Jag är Jesus, den som du förföljer.” (Apg 9:1–5)

27. DAMNED IF YOU DO, DAMNED IF YOU DON'T…

Dop
Min kommentar:

Migrationsverket till konvertit: "Eftersom du inte genomfört något dop bedömer Migrationsverket att du inte anslutit dig till kristendomen och att du därför inte kan anses konverterat till kristendomen."

Migrationsverket till annan konvertit: "Migrationsverket bedömer inledningsvis att fotona inte i sig gör sannolikt att du har en genuin religiös övertygelse, utan enbart styrker omständigheten att du de facto döpt dig."

28. MIGRATIONSVERKETS RELIGIONS-OKUNSKAP

4
Min kommentar: 

Detta beslut är intressant eftersom det avslöjar Migrationsverkets syn på religion.

Migrationsverket anser att denna konvertit har en ganska god kunskap om kristendomen. Men tycker det är konstigt varför konvertiten inte gjort en jämförelse mellan religioner, samfund eller församlingar innan han konverterade.

Men ärligt talat, skulle du kunna redogöra för skillnaderna, bortsett från barndop vs troendedop, mellan Svenska kyrkan och Pingstkyrkan? Och var det viktigt för dig INNAN du blev frälst och dessutom avgörande för i vilken kyrka du valde att bli kristen?

Sen verkar Migrationsverket anse att det är Svenska kyrkan som är måttstocken för kristendom, och inte Bibeln. Att konvertiten vill berätta om sin tro på Jesus är enligt Migrationsverket konstigt, eftersom det är okänt för Migrationsverket att Svenska kyrkan ägnar sig åt missionerande verksamhet.

Till sist är Migrationsverket kritiska till att denna konvertit inte kan tillräckligt mycket om de kristna högtiderna. Men ärligt talat, skulle du kunna berätta hur du senast firade Pingst...?

På grund av Migrationsverkets uppenbara religions-okunskap fick denna konvertit avslag på sin asylansökan.

29. BEKVÄMLIGHETSKONVERTIT

Bekvämlighetskonvertit

Min kommentar: 

Vad säger det om människosynen på en svensk myndighet om man benämner asylsökande för "bekvämlighetskonvertiter"?

För att få asyl i Sverige måste man ju vara i behov av skydd. Och Migrationsverket räknar kallt med att de konvertiter de anser vara svaga i sin kristna tro troligtvis inte kommer att våga vara öppna med sin kristna tro i Afghanistan eftersom de ju då skulle riskera livet.

Och om man inte är beredd att riskera livet för sin tro är man ju heller inte i behov av skydd.

Vad kallar man detta? Cyniskt? Orättfärdigt? Bekvämt?

30. INGEN SKULD OCH SKAM

Skuld
Min kommentar: 

Migrationsverket: "I övrigt noterar vi att ingen av dem har känt någon skuld eller skam över sitt val att överge islam och bekänna sig till kristendomen, vilket framstår som märkligt".

Paulus: “Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit!” (2Kor 5:17)

Själv noterar jag att Migrationsverket använder ordet "överge" i stället för exempelvis "lämna". 

31. FRÄLSNINGSUPPLEVELSE INTE NOG

Frälsningsupplevelse
Min kommentar:

Det här citatet är visserligen från ett positivt besked, där Migrationsdomstolen anser att en konvertits tro bör utredas igen eftersom det nu har gått en tid sedan hans "frälsningsupplevelse". Hans tro kan ha fördjupats och därmed är det en "ny omständighet".

Men det avslöjar samtidigt att Migrationsverket inte anser att det räcker med att bli frälst för att anses vara kristen.

 

KONTAKTA MIG

Vill du också skicka ett bisarrt förhör eller beslut? Maila eller kontakta mig på Facebook

// Christian Mölk, pastor i Pingst Härnösand

Utvisa inte konvertiter!

Christian Mölk | 22 jan, 2019
UTVISA INTE KONVERTITERJust nu är det många som upprörs över hur svårt det är för konvertiter att bli trodda av Migrationsverket. Jag vill därför ta tillfället i akt och återpublicera min lista på sju konkreta politiska förslag för att få ett stopp på dessa orättfärdiga utvisningar:
  1. Stoppa omedelbart alla utvisningar till Afghanistan.
  2. Uttala att kristna under inga omständigheter får utvisas till länder där kristna förföljs och mördas.
  3. Förtydliga lagstiftningen kring ”alternativt skyddsbehövande”.
  4. Återinför paragraferna ”särskilda och ömmande skäl” och ”övriga skyddsbehövande”.
  5. Inför permanenta uppehållstillstånd som norm.
  6. Utbilda Migrationsverkets personal som hanterar konvertit-ärenden.
  7. Förbättra Migrationsverkets landbedömningar.
Dessa 7 förslag är min sammanställning av vad våra politiska partier anser om att Sverige utvisar kristna till länder där kristna förföljs och mördas och vad de vill göra för att förändra detta. Du kan läsa hela texten här: Utvisa inte konvertiter!